دندانپزشکی در گیلاوند دماوند

روکش دندان در گیلاوند دماوند
فوریه 28, 2021
دندانپزشکی در گیلاوند

در این قسمت قصد داریم برای شما عزیزان درباره دندانپزشکی در گیلاوند دماوند صحبت نماییم.

دندانپزشکی در گیلاوند

دنداپزشکی در گیلاوند دماوند

در واقع گیلاوند یکی از محله های شهر دماوند می باشد. گیلاوند در دل طبیعت بکر، ورودی شهر دماوند در استان تهران است. تنها با دماوند ۶ کیلومتر فاصله دارد و مسیر دسترسی به آن از طریق جاده‌ی تهران- فیروزکوه امکان پذیر خواهد بود. فاصله تهران تا دماوند نیز حدود ۸۰ کیلومتر است.

گیلاوند در ارتفاع ۱۸۰۰ متری از سطح دریا در دهستان تاررود قرار دارد و میانگین دما در آن ۱۳ درجه سانتی گراد است. این منطقه جزئی از بافت شهری و زندگی شهری دماوند محسوب می‌شود.

دندانپزشکی در گیلاوند دماوند به صورت تخصصی در کلینیک دندانپزشکی تبسم و تحت نظر دکتر عمید جزیرئیان انجام می شود.

درد دندان چیست؟

✅ به طور کلی درد دندان یک مکانیسم حفاظتی است که از حساسیت مختصر تا درد شدید دامنه دارد و در اصل یک مکانیسم دفاعی می باشد که به بدن هشدار نی دهد که مشکلی وجود دارد . در دندان این مسئله در نتیجه واکنش پایانه های عصبی داخل پالپ دندان رخ میدهد و شدت آن بستگی به نوع و شدت محرک دارد .

دندان درد و علت آن

⚠️ البته بعضی مواقع هست که درد دندان منشا غیر دندانی دارد ، لازم است که با افزایش اطلاع عمومی مردم در مورد درد ها ، بیمار با یک یک دید کلی نسبت به درمان اقدام کند .

✅ حالتهایی که در زیر بیان شده ، نمونه هایی از درد های دندانی می باشد :

1️⃣ حساسیت به غذاها و مایعات سرد و گرم :
اگر ناراحتی فقط چند لحظه طول بکشد ، نشان دهنده مشکل جدی نیست . ممکن است به دلایلی وجود پوسیدگی مختصر ، ترمیمی که در جای خود لق شده است و یا سطح عریان شده ریشه ( به دلیل تحلیل لثه ) بوجد آمده است .

2️⃣ در هنگام مصرف مواد شیرین یا ترش :
می تواند نشان دهنده پوسیدگی در دندان باشد .

3️⃣ حساسیت به غذاهای سرد وگرم بعد از درمان دندانپزشکی :
درمان دندان پزشکی ( خصوصا آنهایی که نزدیک به عصب دندان باشد ) می تواند عامل تحریک موقتی پالپ دندان شود . البته به مدت چند هفته این درد طبیعی می باشد و اگر ادامه دار شود نشان از آسیب پالپی و احتمالا نیاز به درمان RCT ( عصب کشی ) می باشد .
بعضی مواقع هم درد بخاطر اورهنگ ( بالا بودن سطح مواد ترمیمی در محل برخورد دو دندان ) می تواند باشد که با مراجعه به پزشک این مشکل با اصلاح بلندی ماده ترمیمی رفع می شود .

4️⃣ درد تیز موقع غذا خوردن :
پوسیدگی ، ترمیم لق و یا دندان ترک خورده از دلایل آن است .

5️⃣ درد ادامه دار که بیشتر از 30 ثانیه بعد از خوردن غذاهای سرد و یا گرم طول میکشد :
این نوع درد نشان دهنده ی آن است که پالپ (عصب ) دندان آسیب دیده است ، این آسیب دیدگی می تواند به دلیل پوسیدگی و یا ضربه باشد .
درمان : RCT

6️⃣ درد شدید دائم ، تورم بثه و حساسیت دندان :
این دندان دچار آبسه شده است و باعث عفونت بافت ها و استخوان اطراف شده .
در این مورد نیاز به درمان اورژانسی RCT می باشد .

7️⃣ احساس فشار و درد گنگ در دندان ها و فک بالا :
سایش دندان ها ( براکسیزم )می تواند باعث چنین دردی شود ، درد سینوس ها هم می تواند در این ناحیه احساس شود .

8️⃣ بعضی درد ها هم در مواردی می توانند باعث احساس درد در دندان شوند . میگرن بزرگترین مقلد دردهای دندانی است . جالب است بدانید درد دندان با منشا قلبی هم وجود دارد . صد البته برای تشخیص آن نیاز به معاینه پزشک دارد و بیمار توانایی و صلاحیت تشخیص و افتراق هیچکدام از این درد ها را ندارد .

⚠️ در انتها درد یک دندان هشداریست برای شما دوست عزیز برای رفع مشکل دندان های شما ! بی توجهی به آن نه تنها رفع مشکل نمی کند بلکه درمان و مشکل شما را پیچیده تر می کند. بسیاری از بیماران گرامی با در نظر نگرفتن این نکته هنگامی به پزشک مراجعه میکنند که دندانی که با یک درمان ساده ، مشکلش حل می شده ، دیگر آن درمان برایش قابل اجرا نیست و یا حتی بدتر آن دندان قابل حفظ شدن نیست .

دندان پزشکی در گیلاوند دماوند

تاریخچه دندانپزشکی

در فرانسه؛ آرایشگران اولین افرادی بودند که به ارائه خدمات مربوط به دهان و دندان پرداختند. آن‌ها به دو گروه عمده تقسیم می‌شدند؛ «آرایشگرهای ماهر و متخصص» و «آرایشگرهای عمومی».

گروه اول یا به عبارتی “آرایشگران ماهر” افرادی بودند آموزش‌دیده که تنوع و خدمات تخصصی‌شان آن‌ها را از آرایشگرهای عمومی متمایز می‌ساخت. دستهٔ دوم اما آرایشگرانی بودند که تنها توانایی تراشیدن ریش و کشیدن دندان را داشتند. شایان‌ذکر است که فرانسه در سال ۱۴۰۰ فعالیت‌های دندان‌پزشکی برای آرایشگران عمومی را ممنوع اعلام کرد و از آن به بعد این دسته از آرایشگرها تنها به خدمات آرایشگری می‌پرداختند.

در آلمان همانندِ فرانسه از سال‌های ۱۵۳۰ الی ۱۵۷۵ تنها افرادی می‌توانستند به ارائه خدمات دهان و دندان بپردازند که تألیفی در این حوزه داشته باشند. «Pierre Fauchard» فرانسوی را بعضاً پدر یا بنیان‌گذار دندان‌پزشکی می‌نامند. او کتابش را پیرامون نگهداری و ترمیم دندان منتشر کرد. پر؛ آرایشگر و دندان‌پزشکی بود که در دربار پادشاهی فرانسه خدمت می‌کرد.

(ادامه مبحث دندانپزشکی در گیلاوند دماوند)

چنانچه به دنبال لمینت دندان می باشید می توانید به این صفحه مراجعه نمایید.

دوره نوین

در گذشته دندان‌پزشکی را مساوی با دندانسازی می‌دانستند. اما امروزه دندانسازی تنها بخشی از دندان‌پزشکی است.

تاریخچهٔ دندان‌پزشکی در ایران

عدهٔ معدودی از سلمانی‌ها، شاگرد زرگرها و عطارها را می‌توان اولین افرادی دانست که با استفاده از روش‌های گوناگون، مبادرت به کشیدن دندان، گذاشتن روکش، ساختن دندان مصنوعی یا برای تسکین دردها و ورم‌های دهانی آن هم با وسایل بسیار اولیه مبادرت به انجام امور دندان‌پزشکی می‌کردند.

بعدها مسئلهٔ آموزش دندان‌پزشکی مطرح شد که پیشگامان این حرکت را می‌توان دکتر میلچارسکی، دکتر سیاح و برخی دیگر از دندان‌پزشکان آن زمان دانست. دندان‌پزشکی، که شاخه‌ای از طب است، تنها کلاس طب تا سال ۱۲۹۷ خورشیدی در مدرسهٔ دارالفنون بود. در آبان‌ماه آن سال، کلاس طب به مدرسهٔ طب تغییر کرد و درنتیجه این مدرسه دارای اتاق و رئیس جداگانه‌ای گشت که محل آن در حیاط بزرگ دارالفنون قرار داشت.

حتما بخوانید : درباره روکش دندان در گیلاوند بخوانید.

ادامه مبحث دندانپزشکی در گیلاوند دماوند

با گذشت زمان و با جدا شدن مدرسهٔ طب از دارالفنون، چند اتاق در حیاط وزارت معارف به آن اختصاص داده شد. در سال ۱۳۰۰ خورشیدی، که دکتر سیاح تحصیلات خود را در اروپا به پایان رساند، به ایران مراجعت کرد و با افرادی نظیر دکتر میلچارسکی، دکتر اشتومپ و دکتر استپانیان آشنا شد. اکثر آن‌ها پزشکان ویژهٔ دربار بودند. در آن زمان به پیشنهاد دکتر میلچارسکی و دکتر سیاح و تصویب مسوؤلین وقت دستور راه‌اندازی مدرسهٔ دندان‌سازی داده شد. این مدرسه در سال تحصیلی ۱۳۰۹–۱۳۱۰ خورشیدی وابسته به مدرسهٔ عالی طب و مدیریت آن به عهدهٔ دکتر میلچارسکی و بعد به دکتر سیاح واگذار شد. در آن زمان، مدرسهٔ دندان‌سازی دو اتاق و یک زیرزمین داشت که امور درمانی، لابراتواری و اداری در آن انجام می‌گرفت.

تجهیزات و برخی از مواد عبارت بودند از چند صندلی با سلفدان‌های حلبی، چهار عدد چرخ پایی دندان‌پزشکی جهت کلینیک، یک میز چوبی، سه عدد چهارپایه، یک ولکانیزاتور، و گچ ساختمانی که توسط محمدخان -اولین مستخدم مدرسهٔ دندان‌سازی- کوبیده می‌شد و الک می‌گردید. آموزش‌های نظری و عملی در این مقطع توسط دکتر آشوت هاروطونیان و شهریار سلامت انجام می‌شد. پایهٔ دانشگاه به سبک دانشگاه‌های اروپایی در سال ۱۳۱۳ خورشیدی ریخته شد. در مهرماه آن سال، دکتر سیاح رئیس دانشکده، و دکتر محسن لک عهده‌دار تدریس کلینیکی شدند. دورهٔ آن پنج سال بود که چهار سال آن صرف آموزش‌های عملی و نظری می‌گردید و یک سال به تهیه و تدوین پایان‌نامه اختصاص داشت.

امروزه شاهد پیشرفت‌های زیاد در این رشته و تخصصی شدن شاخه‌های این رشته هستیم. به طوری که یک دانشجوی دندان‌پزشکی باید برای اخذ مدرک دکترای عمومی دندان‌پزشکی در یک دوره شش ساله تحت آموزش‌های نظری و عملی قرار گیرد که دو سال ابتداییِ این دوره مربوط به علوم پایهٔ پزشکی می‌باشد. دانشجویان می‌توانند پس از اخذ مدرک عمومی خود به شرط قبولی در آزمون دستیاری در یکی از شاخه‌های تخصصی این رشته ادامه تحصیل دهند. از شاخه‌های تخصصی این رشته می‌توان: ارتودانتیکس- اندودانتیکس- جراحی فک و صورت- پروتزهای دندانی و… را نام برد.

حتما بخوانید : درباره ایمپلنت دندان در گیلاوند بخوانید.

علم دندانپزشکی

دندان‌پزشکی یک علم تخصصی است که سلامت دهان و دندان را به عنوان عضوی مهم در سلامت جسم و روح، زیبایی و ادا کردن کلمات تامین می‌کند. همچنین به یاری این علم می‌توان بسیاری از بیماری‌ها را در مراحل اولیه شناخت و از پیشرفت آن جلوگیری نمود. بعضی از دندان‌پزشکان پس از فارغ‌التحصیلی درصدد گرفتن تخصص برمی‌آیند. دوره‌های تخصصی به‌طور میانگین سه سال طول می‌کشد و هر دندان‌پزشک پس از طی این دوره که به دستیاری موسوم است، تبدیل به یک دندان‌پزشک متخصص در همان تخصص می‌شود. برخی رشته‌های تخصصی مانند جراحی دهان، فک و صورت زمانی بیش از سه سال برای اخذ تخصص می‌برد. ارتودنسی، ریشه‌درمانی، لثه‌درمانی، آسیب‌شناسی دهان و فک و صورت، بیماری‌های دهان و فک و صورت، جراحی دهان و فک و صورت، رادیولوژی دهان و فک و صورت، پروتزدرمانی، دندان‌پزشکی ترمیمی و دندان‌پزشکی کودکان تخصص‌های دندان‌پزشکی موجود در ایران هستند.

رشته دندان‌پزشکی در مقطع دکترای عمومی نحوه رعایت بهداشت، پیشگیری و درمان بیماری‌های دهان و دندان را آموزش می‌دهد.

یک دندان‌پزشک، که گاهی به نام جراح دندان شناخته می‌شود یک درمانگر است که حیطه تخصص آن در بررسی علائم، پیشگیری و درمان دندان و لثه است. تیم دندان پزشکی معمولاً شامل دستیارانی با تخصص‌های دستیار دندانپزشک، متخصص بهداشت دندان، تکنسین دندان‌پزشکی و گاهی دندان تراپ دارند.

توصیه های دندانپزشکی در دوران کرونا ویروس

دهان، بینی و چشم جزء مخاط اصلی ورود ویروس کرونا به بدن انسان محسوب می شود و در دندانپزشکی در دوران کرونا به علت فاصله نزدیک بیمار و کادر درمانی زمینه انتقال ویروس فراهم می گردد.

دندانپزشکی در کرونا

پس در این دوران باید چه کارهایی انجام دهیم تا از پوسیدگی های دندانی و دردهای ناشی از آن پیشگیری کنیم و در صورتی که به درمانهای دندانپزشکی احتیاج پیدا کردیم ، چه مواردی را مدنظر قرار دهیم تا درمان دندانپزشکی بدون خطر و بدون اضطراب داشته باشیم.

در حال حاضر توصیه های بسیاری برای در خانه ماندن و از راه دورکارکردن برای قطع زنجیره انتقال کرونا ویروس به افراد میگردد. خانواده ها در شرایط فعلی ممکن است از خوراکی های شیرین و اسنک های بیشتری در خانه استفاده کنند. این خوراکی ها ممکن است باعث افزایش پوسیدگی های دندان شود. همچنین در این دوران به علت سردرگمی وبلا تکلیفی از شرایط پیش آمده، از دست دادن کار، ترس از بیمار شدن و آینده نا معلوم بسیاری از افراد دچار استرس و درد های عصبی فک و صورت ناشی از اضطراب و استرس می شوند. در شرایط قرنطینه فعلی حتما توصیه می شود که بهداشت دهان و دندان به طور مرتب رعایت گردد.

روزانه حداقل  2 بار مسواک کردن قبل و بعد از خواب و حداقل یک بار نخ دندان قبل از خواب به همه افراد و کودکان توصیه می شود تا از پوسیدگی های دندان جلوگیری شود. در بحث دندانپزشکی کودکان و خردسالان به علت نداشتن مهارت در مسواک کردن و نخ دندان کردن احتیاج به کمک و راهنمایی افراد بزرگتر دارند.

رزرو نوبت دندانپزشکی در گیلاوند دماوند

جهت دریافت نوبت دندان پزشکی در گیلاوند می توانید با شماره تماس حاصل نمایید. کلینیک دندانپزشکی تسم با مدیریت دکتر عمید جزیرئیان پاسخگوی نیازهای دندانپزشکی شماست.

(پایان مبحث دندانپزشکی در گیلاوند دماوند)